Category - Company News

Neil Empson Pioneer of Fine Italian Wine in the US market, Dies at 85; March 16, 1939 – September 14, 2024

15 September 2024 Company News

The EMPSON Companies announce the passing of their beloved Chairman and Co-Founder, Neil Trevanion Howard Empson, on Saturday, September 14, 2024. He was 85 years old. “My dad was my rock and mentor. He was dedicated to my mom, our family, the company, and the wineries he represented,” said Tara Empson, CEO of Empson USA. “My mother and I will miss him deeply.”

Neil Empson, chairman and co-founder of Empson & Co. (1972), Empson USA (1991), and Empson Canada (2000) was a pioneer in exporting fine Italian wines to the USA, Canada, and beyond. His extraordinary vision, eye for quality, and unique ability to understand wine led Neil to represent some of the most iconic producers in the wine world over the course of his lifetime, specifically giving Italian wine – and Empson – a prominent position on the world’s wine scene.

He and Maria were at the forefront of the quality revolution during the early days of Italian exports and continued to uncover and champion unheralded regions which today have become benchmarks of that revolution. Knowing that quality is not constrained by any boundaries, they expanded their table and proudly showcase wines from Oregon, California, New Zealand, & Chile.

Neil was born on March 16, 1939, in the famous agricultural district of Waikato in New Zealand. His farmer forebears helped shape who he was and how he worked, passing on a legacy of respect for people and the soil and a total dedication to excellence. He was known for his integrity, charisma, and captivating storytelling capabilities, able to inspire confidence in any situation, with infectious enthusiasm and a good dose of humor.

In 1969, he met and fell in love with Maria Gemma. Together, they built a life, family, and business, starting in a tiny one-bedroom apartment in Milan and growing it into a foremost exporter of premium Italian wine. Neil loved many things – rugby, fast cars, racing, travel, art, and so much more – but his three greatest loves were always his family, the Empson team, and the wineries whom he cared for deeply.

Neil Empson is survived by his beloved wife and business partner of 50+ years, Maria Gemma Empson, and his three children, Tara Empson (Owner/CEO of Empson & Co, Empson USA and Empson Canada), Tracy Rudich (Owner/CEO of Vinntra Pty Ltd / Intimo), Paul Empson (Owner/CEO of Paul Empson Photography), his beloved siblings Heather, Margaret and Graham of Australia, as well as his grandchildren.

Neil Empson will be greatly missed, but his legacy will continue to inspire Tara, Maria, and the entire Empson global team.

ITA

Neil Empson, pioniere e leader dell’esportazione del vino italiano nel mondo, scompare a 85 anni (16 marzo 1939 – 14 settembre 2024)

Le società EMPSON annunciano la scomparsa del loro amato presidente e cofondatore, Neil Trevanion Howard Empson. Neil è deceduto sabato 14 settembre 2024, aveva 85 anni. “Mio padre è stato la mia roccia e il mio mentore. Ha dedicato la sua vita a mia madre, alla nostra famiglia, all’azienda e a tutte le cantine che negli anni ha rappresentato” – commenta Tara Empson, CEO di Empson USA – “A me e a mia madre mancherà profondamente.”

Neil Empson, presidente e co-fondatore di Empson & Co. (1972), Empson USA (1991) ed Empson Canada (2000) è stato pioniere nell’esportazione di vini italiani pregiati negli Stati Uniti, in Canada e in tante altre parti del mondo. La sua straordinaria visione, il suo sguardo volto alla ricerca della qualità e la sua capacità unica di comprendere appieno cantine e mercati hanno portato Neil a rappresentare alcuni dei produttori più iconici del mondo del vino nel corso della sua vita. Neil è riuscito a portare il vino italiano – e Empson –  a ricoprire una posizione di rilievo nel panorama enologico mondiale.

Lui e Maria Gemma sono stati in prima linea nella rivoluzione della qualità agli esordi dell’esportazione italiana e hanno continuato a scoprire e promuovere regioni poco conosciute che oggi sono diventate punti di riferimento di quella stessa rivoluzione. Consapevoli che la qualità non possa essere vincolata da alcun confine, gli Empson hanno orgogliosamente ampliato il portfolio promuovendo negli anni anche vini provenienti dall’Oregon, dalla California, dalla Nuova Zelanda e dal Cile.

Neil è nato il 16 marzo 1939, nel famoso distretto agricolo di Waikato in Nuova Zelanda. Le origini rurali della sua famiglia hanno contribuito a plasmare la sua personalità e la sua professionalità, tramandando un’eredità fatta di rispetto per le persone e per la terra e una totale dedizione all’eccellenza. Era noto per la sua integrità, il suo carisma e la sua eloquenza nel racconto, quegli stessi racconti in grado di ispirare fiducia in qualsiasi situazione, con un entusiasmo contagioso e una buona dose di umorismo.

Nel 1969 conobbe e si innamorò di Maria Gemma, italo-americana che divenne presto sua moglie. Insieme, hanno costruito una vita, una famiglia e un business, iniziando in un minuscolo appartamento a Milano e trasformandolo via via nella sede di uno dei principali esportatori globali di vino italiano di qualità. Neil amava molte cose: il rugby, le macchine da corsa, le gare automobilistiche, il viaggio, l’arte e molto altro ancora, ma i suoi amori più grandi sono sempre stati la sua famiglia, il team Empson e le aziende vinicole a cui teneva profondamente.

Neil Empson lascia la sua amata moglie e socia da oltre 50 anni, Maria Gemma Empson, e i suoi tre figli, Tara Empson (proprietaria/CEO di Empson & Co, Empson USA ed Empson Canada), Tracy Rudich (proprietaria/CEO di Vinntra Pty Ltd / Intimo), Paul Empson (proprietario/CEO di Paul Empson Photography), oltre alle sorelle e fratelli Heather, Margaret e Graham, e i suoi nipoti.

Neil Empson ci mancherà moltissimo, ma la sua memoria continuerà ad ispirare Tara, Maria e tutto il team di Empson.